Zlepšenie odštartovali už Vianoce a vyšší záujem o online nákupy
pretrval aj počas novoročných výpredajov. Skorší nástup jari pomohol
februáru a, naopak, spomalil marec, zhodnotila Heureka. "Registrujeme
nesmelé náznaky zlepšenia spotrebiteľskej nálady, keďže spotrebitelia
začali nakupovať produkty s vyššou cenou, vrátane elektroniky, ktorej sa
v poslednom období nedarilo," priblížil generálny riaditeľ Heureka Group David Chmelař.
V online predaji bol v prvom kvartáli 2024 najväčší záujem o produkty
súvisiace so skorším príchodom jari. Popri záhradnom ratanovom nábytku,
ktorého predaj vzrástol o 83 %, bol záujem aj o krovinorezy (+41 %),
záhradné nožnice (+33 %), kosačky (+26 %), kultivátory (+24 %) či
hnojivá (+20 %). Zvýšený záujem bol aj o veterinárne produkty (+34 %),
ktoré ľudia začali viac nakupovať pre skorý štart kliešťovej sezóny.
Naopak, najviac poklesol predaj zjazdových lyží, menší záujem v prvom
kvartáli 2024 bol aj o automatické kávovary, herné konzoly, grafické
karty a elektrokolobežky. "Pozitívnym signálom sú vírivky (+72 %),
ktoré patria do kategórie citlivej na spotrebiteľskú náladu. Pokles
predaja herných konzol bol očakávaný, keďže v poslednom období absentujú
nové modely a trh je tak nasýtený. Rovnako považujeme za nasýtený trh s
automatickými kávovarmi," vysvetlil Chmelař.
V medziročnom porovnaní narástla v prvom kvartáli 2024 priemerná hodnota
objednávky o 7 %. V priemere ľudia pri jednej objednávke minuli 69 eur.
"Za nárastom vidíme najmä infláciu, keďže popularita a dostupnosť online nakupovania, naopak, podporujú aj menšie nákupy," uviedol Chmelař.
Odborníci odhadli, že zlepšenie spotrebiteľskej nálady by sa mohlo preklopiť aj do leta. "Aj
keď druhý kvartál roka nepatrí medzi objemovo silné, očakávame, že
e-commerce sa už stabilizoval. Veríme v čierne čísla, pretože ak sa
potvrdí zlepšenie spotrebiteľskej nálady, e-commerce na Slovensku má
veľký priestor rásť," dodal Chmelař.